De Lijn doet grootste investering in groene bussen ooit

De Lijn doet grootste investering in groene bussen ooit

Nieuws
De Lijn doet grootste investering in groene bussen ooit
p
Leuven 2030
Leuven 2030
Door de redactie

Leuven, 6 juni 2018 - De Lijn heeft een recordbestelling van 182 bussen geplaatst, de grootste investering in groene bussen ooit. Het gaat om een investering van ruim 64 miljoen euro in de groenste voertuigen op de markt, waaronder 120 hybride en 7 elektrische bussen. Leuven en Gent krijgen samen 7 elektrische bussen.


Met de 120 nieuwe hybride bussen stijgt het aantal hybride bussen bij De Lijn met 40 procent. Na levering zal 1 op de 5 bussen van De Lijn een groene aandrijving hebben: 417 hybride bussen, 10 elektrische bussen en 5 waterstofbussen.

Meest vervuilende voertuigen versneld uit dienst

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: "Het investeringsbudget voor De Lijn lag nooit eerder zo hoog. Dat blijkt opnieuw uit deze megabestelling, één van de grootste ooit. We investeren volop in aantrekkelijke en comfortabele voertuigen, die nog meer reizigers kunnen verleiden. We halen bovendien de meest vervuilende voertuigen versneld uit dienst en bereiden zo de omslag voor naar een volledig vergroende vloot. De Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL hebben het nodige vakmanschap in huis, ik ben blij dat deze bestellingen naar hen gaan."

2,3 miljoen liter diesel en 6000 ton CO₂ uitgespaard

Directeur-generaal Roger Kesteloot wijst op de voordelen voor het milieu en portemonnee: "Eerst en vooral zijn deze stille en comfortabele bussen goed nieuws voor onze reizigers en chauffeurs. Daarnaast kijken we met deze bussen verder dan onze uitlaat lang is en zorgen we voor een betere luchtkwaliteit. Omdat de hybride bussen remenergie recupereren en gebruikmaken van het start-stopprincipe, zijn ze tot een kwart stiller en zuiniger. Eenmaal alle hybride bussen in gebruik zijn genomen, sparen we jaarlijks 2,3 miljoen liter diesel uit en komt er 6000 ton minder CO₂ in de lucht."

De 120 nieuwe hybride bussen kunnen over een beperkte afstand volledig elektrisch rijden. Op de streeklijnen rijden ze hybride, dus met een mix van batterijen en een dieselmotor. Op termijn kunnen buslijnen vanuit de streek zonder uitstoot in de steden rondrijden.

De Lijn in Leuven

Elektrische bussen op stadslijn 2

Leuven en Gent krijgen samen 7 elektrische bussen. In Leuven zullen de elektrische bussen rijden op stadslijn 2. De bussen zullen opladen met een laadstation op hun traject. Na een snellaadbeurt van 5 à 10 minuten kunnen ze weer tot 40 kilometer rijden. De locatie van de laadstations wordt nog bepaald. Het contract voor VDL omvat de levering van de bussen en de bijhorende laadinfrastructuur: drie snellaadsystemen en twee middenspanningscabines.

Groen licht voor max. 720 hybride bussen

Een lagere kostprijs en betere autonomie van de batterijen zijn twee belangrijke voorwaarden om de overstap naar elektrische bussen te versnellen.

Momenteel zijn de kilometerkosten van een elektrische bus nog hoger dan die van een andere aandrijving. Daarnaast zijn ook voldoende laadpunten langs de trajecten nodig om de actieradius van elektrische bussen te vergroten. Zodra er voldoende laadpunten beschikbaar zijn, kan De Lijn de inzet van haar elektrische bussen hierop afstemmen.

De Lijn bestelt ook 55 Euro VI-bussen. Deze harmonicabussen met een Euro VI-motor zijn de laatste dieselbussen die De Lijn bestelt. Ze zullen hoofdzakelijk rijden in Antwerpen en Vlaams-Brabant, waar ze de oudste harmonicabussen vervangen. De Lijn haalt hiermee de meest vervuilende voertuigen versneld uit dienst.

De eerste nieuwe voertuigen worden in het najaar van 2019 in gebruik genomen. Daarnaast heeft de raad van bestuur groen licht gegeven voor een nieuwe aanbesteding over meerdere jaren voor maximaal 720 hybride bussen.

De Lijn is mede-oprichter en lid van vzw Leuven 2030. Onze leden maken werk van minder uitstoot en meer toekomst!