Gerenommeerde stadsplanner prijst Leuven als Europese voorloper

Gerenommeerde stadsplanner prijst Leuven als Europese voorloper

Nieuws
Gerenommeerde stadsplanner prijst Leuven als Europese voorloper
Leuven 2030
Leuven 2030
Door de redactie

Dinsdag 19 maart 2019 - Brent Toderian, de gerenommeerde Canadese stadsplanner, bracht maandag een bezoek aan Leuven. Hij noemde de stad, samen met stad Gent, een Europese voorloper in stadsplanning. Zo was hij aangenaam verrast door de invoering van het circulatieplan en de ruimte die de stad biedt aan voetgangers en fietsers. Toch vond hij dat de stad ambitieuzer mag zijn en harde beslissingen moet nemen om Leuven klimaatneutraal te maken. “Er moet climate urgency zijn. De teneur van de discussie wordt veranderd door de steden”, stelde Toderian.


Brent Toderian is een internationaal gerenommeerde stadsplanner en -denker die van het Canadese Vancouver een van de meest duurzame steden ter wereld maakte. Hij bracht maandag 18 maart een bezoek aan Leuven, met een fietstocht langs enkele stadsontwikkelingsprojecten zoals de Hertogensite, de Centrale Werkplaatsen en het Janseniushof, om een beeld te krijgen van de huidige situatie en de toekomstplannen.

De impressies die hij tijdens deze fietstocht opdeed, werden daarna besproken met burgemeester Mohamed Ridouani, schepen van mobiliteit David Dessers en schepen van ruimtelijk beleid Carl Devlies. Op woensdag 20 maart zal Brent Toderian een keynote presentatie geven op het event Change Makers are the innovators of our time, georganiseerd door Leuven MindGate en Leuven 2030, waarin hij deze impressies ook zal verwerken.

Voorbeeld voor Vlaanderen

“Ik zie duidelijk dat Leuven en Gent voorbeelden zijn voor de rest van Vlaanderen wat betreft duurzame mobiliteit en stadsplanning”, zei Toderian. Tijdens zijn fietstocht door Leuven zag hij veel goede elementen. Zo prees hij Leuven voor de snelle invoering van het circulatieplan, de werking van Velo en de grote parkeermogelijkheden voor fietsers doorheen de stad. Bovendien vond hij het interessant om te zien hoe er meerdere projectontwikkelingen op komst zijn in het Leuvense stadscentrum. Dit biedt Leuven de kans om die plaatsen op zo’n manier te ontwikkelen dat er ruimte wordt gecreëerd voor voetgangers en fietsers.

“Ik zie duidelijk dat Leuven en Gent voorbeelden zijn voor de rest van Vlaanderen wat betreft duurzame mobiliteit en stadsplanning”

Brent Toderian
Brent Toderian

Een versnelling hoger schakelen

Toch had Toderian niet enkel lovende woorden voor de stad. Het in vraag stellen van de Bruulparking is volgens hem een goede beslissingen maar het zoeken naar een alternatief lijkt hem overbodig. “Dat komt niet overeen met jullie einddoel: een klimaatneutrale stad”. Om dit einddoel te kunnen bereiken vindt de bekende stadsplanner dat Leuven strenger moet zijn en moet overgaan tot actie. Hij pleitte ervoor om de klimaatambities nog meer door te trekken in alle beleidskeuzes en maande het stadsbestuur aan om op het vlak van klimaat een versnelling hoger te schakelen.

Ook Leuven 2030 is van mening dat de tijd is aangebroken om een versnelling hoger te schakelen. Leuven 2030 heeft daarom, samen met een grote groep experten uit uiteenlopende disciplines, een Roadmap 2025/2035/2050 opgesteld. Deze Roadmap is een concrete, wetenschappelijk onderbouwde leidraad om het doel van een klimaatneutrale stad te realiseren in samenwerking met het stadsbestuur, de Leuvense bedrijven en kennisinstellingen, en alle inwoners. Het document toont de nodige stappen die jaarlijks dienen te worden gezet om een klimaatneutrale toekomst te realiseren.