Gesloten winkeldeuren geen invloed op aantal bezoekers

Gesloten winkeldeuren geen invloed op aantal bezoekers

Nieuws
Gesloten winkeldeuren Leuven
p
Leuven 2030
Leuven 2030
Door de redactie

De deuren van veel winkels blijven in hartje winter openstaan. Sommige winkeliers denken dat een open deur aantrekkelijker is en dat ze zo extra klanten zullen verwelkomen. Uit onderzoek blijkt nu dat dit niet het geval is. Of de deuren van een winkel nu open of gesloten zijn, winkelbezoekers komen net zo vlot naar binnen.


Het aantal winkelbezoekers werd voor drie situaties onderzocht: een open deur, een gesloten deur en een gesloten deur met extra maatregelen om de passanten te ‘verleiden’ om naar binnen te gaan (zoals lichtreclame of een uitnodigende poster). Bij verschillende winkels werden de passanten en bezoekers gedurende vijf weken in de lente en vijf weken in de herfst van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat geregistreerd. Voor het onderzoek werden doelgerichte straatcamera’s en infraroodtellers aan de winkeldeuren geïnstalleerd. Het onderzoek vond plaats in Antwerpen en werd uitgevoerd door Stadslab 2050 en Eandis.

De conclusie? Het aantal shoppers dat een winkel binnenstapt verschilt niet per situatie. Gesloten deuren hebben dus geen enkele invloed op het aantal winkelbezoekers en hun shopgedrag, maar wél op het energieverbruik van de winkel. Door de deuren gesloten te houden kan een winkel tot 40% op de energierekening besparen. Een winkeldeur van 3x2 meter die altijd openstaat, kost aan warmteverlies zo’n € 3.000 per jaar (gemiddeld). Goed nieuws dus voor winkeliers die duurzamer willen zijn en energie willen besparen. De warmtegordijnen kunnen uit en de deuren mogen dicht!