Inge en haar collega’s testen elektrisch autodelen

Inge en haar collega’s testen elektrisch autodelen

Mobiliteit
Inge en haar collega’s testen elektrisch autodelen
p
Testrijder van elektrisch rijden Inge Pauwels
Het verhaal van
Inge Pauwels

Wijgmaal heeft er een attractie bij: de 100% elektrische deelauto van Testrijder Inge en haar collega’s van Dialoog - een onafhankelijke vzw die informeert over duurzaam (ver)bouwen. Zij doen mee aan het project Testrijders. Testrijders zijn ambassadeurs van elektrisch autodelen in Vlaams-Brabant, en delen een jaar lang hun splinternieuwe elektrische Nissan LEAF 2.0 (Limited Edition) met iedereen die hem wil uitproberen. Testrijder Inge vertelt.


Vreugderondje

“De wagen bevalt me heel erg. Nadat ik hem kreeg heb ik meteen een vreugderondje gedaan zodat ik er langer mee kon rijden: boodschappen voor de vzw.” Alleen aan de e-pedal moet ze nog wat wennen. “Dat is eigenlijk gewoon de gaspedaal, maar als je die loslaat remt de auto vanzelf af. Met die energie wordt de batterij weer een stukje opgeladen.”

Het Testrijders-project

“Als Testrijder zijn we ambassadeurs van elektrisch autodelen. De wagen wordt dan ook intern gedeeld met alle collega’s, maar ook met vrienden, familie, kennissen en buren. Eigenlijk met iedereen die elektrisch rijden of autodelen eens wil uitproberen.” Daar draait Testrijders ook om: aantonen dat elektrisch rijden en autodelen voor iedereen toegankelijk is. “Slimme mobiliteit is trouwens heel belangrijk voor ons. Als het even kan, kiezen we altijd voor wandelen, fietsen, de bus nemen of met de trein gaan.”

Hoe kan je de wagen testen?

Wie wil kan de wagen uitproberen via autodeelplatform CarAmigo. “Je maakt gewoon een profiel aan, reserveert de auto op het gewenste tijdstip, en volgt de stapjes. Daarna kom je de wagen ophalen en ben je er mee weg! Als je nog vragen hebt, staat er altijd iemand van ons klaar om het even uit te leggen. Via CarAmigo ben je bovendien perfect verzekerd. Geen reden om het niet te doen, dus!”

“Het feit dat je de sleutel persoonlijk moet komen afhalen en dat er foto’s van de wagen moeten getrokken worden - voor de verzekering - werkt misschien wat omslachtig, maar daar staat ook een leuk voordeel tegenover. Je leert namelijk nieuwe mensen kennen, en er is meer sociaal contact. Dat vind ik echt waardevol.”

Autodelen met de buurtbewoners

“We hebben de auto trouwens al een paar keer gedeeld. Die mensen waren heel positief! Eén van onze delers was ook al een regelmatige Cambio-gebruikster, maar omdat ze een sterke voorkeur heeft voor elektrische wagens kwam ze ook eens bij ons piepen. Onze tweede autodeelster had daarentegen nog nooit elektrisch gereden, dus voor haar was het een hele nieuwe ervaring. Ze was aangenaam verrast.”

De stilte

Haar kinderen waren vooral verbaasd over het feit dat de auto zo stil is. “De motor maakt helemaal geen geluid. Zelf word ik er rustig van. Af en toe zelfs té rustig: ik heb mezelf er al eens op betrapt 90 km per uur te rijden op de autostrade. Maar het had wel een goede invloed op het bereik van de batterij.” (lacht)

Wijgmaal gaat autodelen

Door de stickers op de zijkant valt de wagen goed op. “Verschillende kennissen hebben de Testrijderswagens al gespot: “Oh ja, ik heb nóg zo’n auto zien rijden!”, hoor ik vaak. We zijn dan ook met drie in de omgeving van Leuven: twee in de stad, en de onze aan de rand in Wijgmaal. In het centrum is autodelen al behoorlijk ingeburgerd, maar daarbuiten zijn er veel minder initiatieven. Daar willen wij met onze auto alvast verandering in brengen. Benieuwd of Wijgmaal snel met autodelen weg zal zijn!” De auto staat vlak bij het bedrijventerrein, waar nog geen deelwagens zijn. “Stiekem hoop ik dus dat de bedrijven in onze buurt ook veel gebruik gaan maken van de wagen, voor hen is het echt een opportuniteit."

Het STOP-principe

“De auto is vaak beschikbaar, want als het kan kiezen we in de eerste plaats natuurlijk altijd voor het STOP-principe: liefst Stappen, dan Trappen, daarna het Openbaar vervoer en als laatste kiezen we Privé-vervoer, de auto dus.”

Rijden voor de toekomst

“Als iedereen zou beginnen met autodelen zouden er veel minder parkeerplaatsen nodig zijn. Die ruimte kan dan nuttiger ingevuld worden. In de straat waarin ik woon mag je bijvoorbeeld langs beide kanten parkeren. Bovendien is het gewoon tweerichtingsverkeer. Fietsers krijgen er dus weinig plaats. Zonder die geparkeerde wagens zou het voor fietsers veel veiliger zijn.”

“Meer natuur in het straatbeeld mag zeker ook. Ik ben zelf ooit in Freiburg geweest: daar zijn enkele nieuwe wijken met brede straten, groenstroken met bomen en afgescheiden voetpaden. Overal zie je er gras- en bloemperkjes, die bovendien door de bewoners zelf onderhouden worden. We willen natuurlijk allemaal meer groen in de straat, maar de eerste stap is onze eigen voortuin!”

Wil je ook de elektrische Nissan LEAF van Testrijder Inge uitproberen? Surf dan als de bliksem naar www.testrijders.be/inge en reserveer de auto!

Testrijders is een proefproject van Bond Beter Leefmilieu en Autodelen.net, met de financiële steun van de provincie Vlaams-Brabant en het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid. Het wordt mee mogelijk gemaakt door de volgende partners: Nissan, ALD Automotive, CarAmigo en Blue Corner.