Leuven baant de weg voor elektrisch autodelen: Testrijder Mattias

Leuven baant de weg voor elektrisch autodelen: Testrijder Mattias

Mobiliteit
Testrijder Mattias Bouckaert vertelt over elektrisch rijden
p
Testrijder van elektrisch rijden Mattias Bouckaert
Het verhaal van
Mattias Bouckaert

Mattias Bouckaert, trotse Leuvenaar, heeft veel schouders. Een paar om jongeren te ondersteunen in therapeutisch centrum Terwende-Espero en een paar om onder duurzame mobiliteit te zetten. Sinds 6 juni is Mattias, en bij uitbreiding eigenlijk het voltallige korps van het therapeutisch centrum, ambassadeur van elektrisch autodelen. Testrijders heten ze. Mattias doet zijn verhaal.


"We hebben gelukkig nog geen ongevallen gehad. Wel gevallen van veel enthousiasme", zegt Mattias lachend. "Aangezien we de auto vooral voor dienstverplaatsingen gebruiken, kan iedere werknemer een ritje reserveren ‘in den boek’, zoals dat bij ons heet. Onze ambitie is om minstens 50 mensen binnen de organisatie te laten kennismaken met elektrisch autodelen. De logistiek medewerker heeft er al mee rondgereden, de ergotherapeute is er boodschappen mee gaan doen, en de gezinsbegeleidster is op huisbezoek geweest."

600 km in de eerste week

"Alles bij elkaar hebben we in de eerste week 600 km elektrisch gereden. Dat komt neer op mijn lichaamsgewicht in CO₂ dat we hebben uitgespaard. Het is 130 gram per kilometer, dus ik heb het eens uitgerekend in een documentje." (lacht)

Ook de jongeren van de leefgroepen hebben gevraagd of ze de auto deze zomer mee mogen nemen op kamp in de Ardennen. "Dat zien we wel zitten. Tof dat we ook hen kunnen betrekken", vindt Mattias.

Een beter mens

Zelf heeft hij al twee keer een lange rit gemaakt. "Om je rijbereik te verhogen, kan je beter niet over de snelweg vlammen: hoe trager, hoe beter." Volgens Mattias maakt elektrisch rijden bovendien een beter mens van je. "Nee echt: je rijdt veel rustiger, waardoor je helemaal zen aankomt."

Kunnen we geen paaltje raken?

Op de dag dat hij de auto kreeg, is Mattias eerst langs huis gereden om met de kinderen een testritje te maken. "Ze waren het meest onder de indruk van de snufjes, zoals het automatisch rijden. En: 'Amai, zo’n stille auto!'. Ze vroegen ook of we met onze gezinswagen niet eens een paaltje konden raken. Dan kunnen we die ook vervangen door een elektrische", lacht Mattias.

"Wanneer zij oud genoeg zijn om hun rijbewijs te halen, rijden we misschien allemaal al elektrisch. Ze zullen nooit iets anders kennen. Net zoals bij roken: nu kunnen we ons al niet meer voorstellen dat je dat 10 jaar geleden nog in het openbaar mocht doen."

Autodelen in Leuven

Autodelers worden volgens Mattias echt verwend in Leuven. "De Cambio’s, die werken volgens uurtarief, zijn alomtegenwoordig. Zelf verhuren wij onze Nissan LEAF via CarAmigo, per halve dag of per dag. Het voordeel van CarAmigo is dat je geen abonnement moet nemen: je reserveert hem gewoon wanneer je hem nodig hebt. Die veelheid aan formules is een goede zaak, zo is er voor iedereen een oplossing."

Staat Leuven te springen om Full Electric te gaan?

"Spontaan zou ik denken dat er in een stad als Leuven, met projecten zoals Leuven 2030, veel ambitie is om duurzaam te rijden”, aldus Mattias. “Veel mensen zijn ook gewoon nieuwsgierig en stadsmensen zijn bovendien gevoeliger voor luchtvervuiling. Op het platteland liggen ze daar minder wakker van. Elektrisch rijden wordt in Leuven dus erg goed onthaald."

Meer autodelen = minder geparkeerde auto’s

"Wanneer autodelen echt ingeburgerd zal zijn, komt er heel wat ruimte vrij in de straten. Waar nu geparkeerde auto’s neus aan neus staan, zouden we een mooi groen bufferlint kunnen maken om fietsers en voetgangers af te schermen van de straat. Meer groen, meer biodiversiteit en meer veiligheid in de stad. Daar moeten we gas voor geven!"

Wil je de elektrische Nissan LEAF van Mattias en zijn team uitproberen? Surf dan naar www.testrijders.be/mattias. Meer info op Testrijders.be.

Testrijders is een proefproject van Bond Beter Leefmilieu en Autodelen.net, met de financiële steun van de provincie Vlaams-Brabant en het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid. Het wordt mee mogelijk gemaakt door de volgende partners: Nissan, ALD Automotive, CarAmigo en Blue Corner.