Leuvense scholieren bouwen mee aan de school van de toekomst

Leuvense scholieren bouwen mee aan de school van de toekomst

Nieuws
Logo Leuven 2030
Leuven 2030
Door de redactie

In het kader van programma 12 van onze Roadmap 2025 • 2035 • 2050 naar een klimaatneutraal Leuven, waarmee we iedereen willen betrekken in de klimaattransitie, zet Leuven 2030 extra in op het bereiken van scholieren. Sinds dit jaar loopt er een grootschalig traject voor de Leuvense secundaire scholen waarmee samen met de leerlingen wordt gezocht naar duurzame oplossingen voor hedendaagse problemen, om zo samen aan de school van de toekomst te bouwen. Het is de bedoeling dat het hoger onderwijs en de lagere scholen volgend schooljaar ook hierop inpikken. Door de maatregelen tegen COVID-19 hebben we tijdens het traject het roer moeten omgooien. Waar we aanvankelijk aan de jongeren gingen vragen hoe zij de school van de toekomst zien, proberen we hen nu vanop afstand te betrekken.


De Leuvense scholen zijn volop op zoek naar alternatieven om hun werking duurzamer aan te pakken, zodat de leerlingen van morgen de gevolgen van de klimaatverandering niet volledig op hun bord krijgen. Op secundaire school De Wijnpers zijn ze zich hier volop van bewust. Gelegen op een van de groenere stukjes van Leuven, waar het platteland de stadsrand ontmoet, kijkt De Wijnpers uit over de stad. ‘We zijn hier een ‘Wood Wide Web’ aan het creëeren’, zegt Vincent Verhaert, leerkracht en MOS-coördinator op de school. ‘We hebben op 100 jaar zoveel uit onze grond geput, dat we nu te kampen hebben met problemen die de natuur zelf oplost: hitte-eilanden, wateroverlast en droge grond. Door de juiste planten te kiezen en alles te hergebruiken wat we uit de bodem halen, hopen we dit netwerk van de natuur terug te herstellen. Een beetje zoals in de film Avatar (lacht).’

Leerlingen kunnen hier hun eigen gekweekte groenten kopen, leren over een gezonde biodiversiteit en meebeslissen over het uitzicht van de campus. Daarnaast gebeurt er achter de schermen ook heel wat. Samen met Rikolto en hun programma GoodFood@School zorgde De Wijnpers ervoor dat er duurzamere opties te verkrijgen zijn voor de lunch. Tot slot hangt er in de inkomhal van De Wijnpers een bord waarop iedereen kan zien hoeveel tonnen CO2 de school al bespaarde.

Andere scholen zoals Stroom en het Sint-Pieterscollege proberen hun leerlingen op een speelse manier te benaderen. David Vierbergen, leerkracht op Stroom, organiseert daarom mee een duurzame week. ‘Je moet iets tofs doen met die mannen’, vertelt David. ‘Samen maken we zaadbommen om daarna de stad groener te maken. Het is toch veel toffer om eens even met je handen bezig te zijn, dan stil aan je bank te zitten?’ Stroom was de eerste school die de online ideeënbus van Leuven 2030 mee opnam binnen hun lessenplan. Dit platform staat ter beschikking voor alle Leuvense scholen en heeft als doel de leerlingen input te laten geven over het beleid op hun school. Voor Stroom werden al meer dan tachtig ideeën gepost, waaronder het idee om een lokale munteenheid te maken.

Lies Van Lancker, leerkracht op het Sint-Pieterscollege, vindt het belangrijk dat kinderen met duurzaamheid in contact komen. Zij organiseert al verschillende jaren evenementen met als thema kleding, water, milieu, en meer. Dit jaar zouden de derdejaars van het Sint-Pieterscollege de kans krijgen om op hun school een pop-up-tweedehandswinkel te bezoeken, maar omwille van de COVID-19-maatregelen is dat jammer genoeg niet meer kunnen doorgaan. Lies laat het hier echter niet bij. ‘Ik ga de afgelaste workshops terug opnemen in mijn lessen. Het is belangrijk dat zo’n thema’s besproken worden op de school.’ Ook Griet Mertens, leercoach op De MET, is hiervan overtuigd. ‘Duurzaamheid en klimaat zijn thema’s die tijdens de lesuren moeten worden opgenomen. Het is belangrijk dat kinderen bezig zijn met hun toekomst.’

Leuven 2030 probeert de Leuvense scholen zo veel mogelijk te ondersteunen in het beantwoorden van hun klimaatvragen. Samen met SOM, Stad Leuven, Provincie Vlaams-Brabant en Energieke Scholen benaderen we scholen om duurzaamheid mee op te nemen in hun algemene agenda. Aan de hand van een klimaatplan en het betrekken van leerlingen, wat de doelen zijn van het SOM Labo Duurzaamheid, proberen we alle partijen, van leerling tot directie en van ouder tot leerkracht, samen te brengen om klimaat over de schoolgrenzen heen op de agenda te plaatsen.

Lees verder onder de foto

Het eerste deel van ons scholentraject konden we nog persoonlijk op de Leuvense scholen uitvoeren, maar omwille van de COVID-19-maatregelen moeten we het vervolg anders aanpakken. Voor geïnteresseerde leerlingen, leerkrachten en ouders organiseert Leuven 2030 iedere donderdag om 11u een leerzame livestream op Facebook en Instagram. Ook later kan je die nog herbekijken op onze Facebookpagina. Deel gerust je gedachten en vragen hierover met de hashtag #Klimaatpraat.

En ook de basisscholen nemen we in de toekomst graag mee in ons traject richting klimaatneutrale stad. Samen met onze vrijwilligers gingen we eerder op pad om directeurs of milieuverantwoordelijken te bevragen over de huidige situatie op hun school en hun ambitie voor een toekomst met minder uitstoot. Wie daarover een virtueel interview ziet zitten mag zich melden bij ellen.vandenbroucke@leuven2030.be of de vragenlijst meteen hier invullen.