Met de elektrische auto naar de noordpoolcirkel

Met de elektrische auto naar de noordpoolcirkel

Mobiliteit
Logo Leuven 2030
Het verhaal van
Lieselot en Nico

Het globaal toenemende vliegverkeer zorgt door de uitstoot van gigantische hoeveelheden broeikasgassen voor een enorme druk op het klimaat. Maar het vliegtuig is geen vereiste voor een spectaculaire reis. Dat bewezen de Leuvense Lieselot en haar vriend Nico dit jaar. Ze reden met de elektrische auto doorheen zes landen tot voorbij de noordpoolcirkel en terug. De reis was verrassend comfortabel. 'Ik had verwacht dat we ons veel zouden moeten aanpassen aan de auto, maar dat was niet het geval.'


Lieselot is geboren en getogen in Leuven: ze ging er naar school en studeerde aan de KU Leuven. Nadat ze drie jaar als journaliste in België gewerkt had, vertrok Lieselot in haar eentje op reis naar Australië. Ze bleef enkele jaren in Nieuw-Zeeland wonen en werken. Momenteel woont ze in Toulouse, waar ze werkt als freelance content creator, een job die haar toelaat veel te blijven reizen. Een tripje naar Toulouse zit er voor Sien van Leuven 2030 niet in voor dit interview. Gelukkig bestaat het internet ook nog.

Elektrisch reizen is een andere manier van reizen. Je reist misschien langzamer, maar dat betekent ook meer genieten.

Lieselot

Zorg dragen voor het klimaat

Hoe is het plan om met de elektrische auto naar de noordpoolcirkel te rijden eigenlijk ontstaan? 'Nico en ik moeten door onze jobs als content creator en fotograaf vaak het vliegtuig nemen, een manier van reizen die schadelijk is voor het klimaat. Dat wringt steeds meer. Reizen met een elektrische auto is een stap in de goede richting om meer zorg te dragen voor het klimaat. Zo kwamen Nico en ik op het idee om volledig elektrisch naar de noordpoolcirkel te rijden.'

Voor die reis mochten ze de e-tron gebruiken, de eerste volledig elektrische auto van Audi. 'Als de reis van 6000 kilometer heen en terug zou lukken, zouden we kunnen laten zien dat een elektrische auto meer is dan een stadsvoertuig en dat het de moeite is de benzine- of dieselwagen, of het vliegtuig eens links te laten liggen.'

Vooral voordelen

Omdat de trip zo vlot verliep, zijn Lieselot en Nico zelfs nog voorbij de noordpoolcirkel naar de Lofoten gereden. Reizen met een elektrische auto bleek naast de voordelen voor het klimaat nog verschillende andere pluspunten te hebben.

'De stilte tijdens het rijden was een groot voordeel. Dieren keken niet eens op als we passeerden. Ook de krachtige aandrijving en het recuperatiesysteem van onze auto waren pluspunten. Het recuperatiesysteem laadt bij afdalingen de batterij automatisch op, wat voordelig was in een bergachtige omgeving.'

Waren er ook minpunten verbonden aan elektrisch rijden? 'Elektrisch reizen is een andere manier van reizen. Je reist misschien langzamer, maar dat betekent ook meer genieten. Omdat we voor de eerste keer met de elektrische auto reisden, waren we een beetje nerveus bij het opladen, maar dat wende snel. Het opladen voelde nooit als een last. Met de snelladers sprong de batterij in amper twintig minuten van 20% naar 80%. Omdat het bereik van de auto groot is, hadden we maar enkele laadstops per dag nodig. Eén keer in Noorwegen werkte er een laadpaal niet. Dan word je wel even zenuwachtig. Gelukkig vonden we snel een andere laadpaal in de buurt.'

Omdat we voor de eerste keer met de elektrische auto reisden, waren we een beetje nerveus bij het opladen, maar dat wende snel. Het opladen voelde nooit als een last.

Lieselot

Voorbeeldland Noorwegen

Lieselot vindt dat overheden reizen met de elektrische auto nog aantrekkelijker kunnen maken. 'Overheden wereldwijd kunnen een voorbeeld nemen aan Noorwegen, een van de koplopers op het gebied van elektrische auto's. In Noorwegen is er een uitgebreid netwerk van laadpalen. Aan de aankoop van een elektrische auto zijn in Noorwegen veel voordelen verbonden: je betaalt momenteel niet enkel minder taksen bij de aankoop van je auto, maar je betaalt ook geen tol en je krijgt toegang tot speciale parkeerplaatsen.'

Impact beperken

'Ik zit er wel mee dat de mensheid de planeet uitput. Daarom probeer ik ook mijn steentje bij te dragen. Zo heb ik bewust geen eigen auto. Omdat ik in een stad woon, hoeft dat ook niet. Als ik zou merken dat ik meer nood heb aan een auto zou ik zeker naar elektrische wagens kijken. Mijn vrienden in Nieuw-Zeeland hebben met drie geïnvesteerd in één elektrische deelauto. Dat vind ik een topidee!'

'Daarnaast eet ik geen vlees, koop ik lokale groenen en kies ik voor groene elektriciteit. Maar niemand is perfect: ik neem soms het vliegtuig of koop eens een avocado uit Mexico. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat mensen weten wat voor impact hun acties hebben en kleine stapjes nemen richting een duurzamere wereld.'

Wat ik vooral belangrijk vind, is dat mensen weten wat voor impact hun acties hebben en kleine stapjes nemen richting een duurzamere wereld.

Lieselot

Duurzaam reizen

Sien vraagt graag naar duurzame dromen. Hoe ziet de ideale duurzame reis eruit voor Lieselot? 'Als dat mogelijk en betaalbaar is, neem ik de trein in plaats van het vliegtuig. Zo nam ik onlangs de trein van Parijs naar een Oostenrijks bergdorpje. Natuurlijk moet ik ook soms het vliegtuig nemen. Dan betaal ik altijd CO₂-compensatie.'

'Helaas is de trein vaak duurder dan het vliegtuig. Dat is jammer. Treinreizen zouden met subsidies goedkoper moeten gemaakt worden. Ik denk dat nu veel mensen de trein links laten liggen omdat er vluchten van amper 50 euro beschikbaar zijn binnen Europa.'

'Ik ben een fan van slow travel, waarbij je niet de ene locatie na de andere moet afvinken en waar ik met betaalbaar vervoer geraak: wandelen in de bergen en logeren in berghutten of bij de lokale bevolking. Nico en ik ontdekken liever minder bekende locaties, waar we met de lokale bevolking in contact komen. Vorig jaar zijn we naar Georgië geweest. Daar verbleven we in homestays, bij de mensen thuis. Ze spraken vaak geen Engels en waren enorm gastvrij. Dat zijn speciale ervaringen die een reis onvergetelijk maken.'

r

Meer weten?

Op haar reisblog The World is a Circus schrijft Lieselot over de reizen die ze maakt.