Pioniers van elektrisch autodelen in Leuven: Testrijders Nele & Ruben

Pioniers van elektrisch autodelen in Leuven: Testrijders Nele & Ruben

Mobiliteit
Testrijder van elektrisch autodelen Nele
p
Testrijder van elektrisch autodelen Nele
Het verhaal van
Nele & Ruben

Nele en Ruben zijn ambassadeurs van elektrisch autodelen binnen het project Testrijders, waardoor ze hun 100% elektrische Nissan LEAF een jaar lang delen met iedereen die elektrisch rijden en autodelen wil uitproberen. Hebben zij vooral goede of slechte ervaringen met elektrisch rijden?


Waarom zijn jullie Testrijders geworden?

Ruben: "We zijn in het project gestapt omdat het perfect bij ons paste: we wilden sowieso overschakelen op een elektrische wagen, maar doordat we beiden niet naar het werk moeten pendelen zou de auto jammer genoeg vaak stilstaan. Dankzij het autodeelaspect kan de hele buurt nu mee elektrisch rijden."

Nele: "Een pionier willen zijn op vlak van duurzame mobiliteit komt overigens niet uit de lucht gevallen: mijn vader is mede-oprichter van Multiobus, een busbedrijf in Tienen dat inzet op 100% elektrische bussen."

Hoe is het om te rijden met een 100% elektrische Nissan LEAF?

Ruben: "Zelf vind ik dat de auto heel aangenaam rijdt. Hij is voorzien van al het nodige comfort, hij rijdt vlot, en is gemakkelijk te besturen. Er is ook voldoende ruimte op de achterbank, hoewel het een beetje krap wordt als we er met vijf personen inzitten. Ook de koffer is voldoende ruim."

"Veel mensen vrezen voor de beperkte actieradius van de batterij, maar dat probleem heeft zich bij ons nog niet gesteld. We hebben thuis dan ook een eigen laadpunt, en door de band doen we eigenlijk geen lange afstanden. De auto heeft een bereik van zo’n 250 km en dat blijkt voor ons meer dan voldoende."

Testrijder van elektrisch rijden en autodelen Ruben

Hoe verloopt het autodelen?

Nele: "Een vriendin van me heeft al een testrit gedaan, net zoals de vader van Ruben. Eigenlijk is het allemaal niet zo ingewikkeld: we delen de auto via autodeelplatform CarAmigo en dat systeem wijst zichzelf uit. Dankzij dit platform is iedereen die de wagen huurt meteen ook goed verzekerd."

"De broer van Ruben is de wagen al een keer komen halen voor een langere rit; om samen met twee vriendinnen naar Brussel te rijden. Dat is erg vlot verlopen. Zelf heeft hij geen wagen, dus hij was meteen enthousiast toen we vertelden dat we onze auto aanbieden als deelwagen. Ik denk dat hij één van onze eerste regelmatige huurders zal worden. Dat het een elektrisch model is, vindt hij een dikke plus, want zelf is hij ook bezig met duurzame mobiliteit. Hij ontwikkelt gps-trackers voor treinwagons, waarvan de energie wordt opgewekt door de beweging van de trein zelf."

"We zijn ook bij al onze buren flyers in de bus gaan droppen. Benieuwd welke buren de wagen als eerste komen testen!"

Ruben: "Ja, het autodelen via CarAmigo verloopt vrij gemakkelijk. Je volgt gewoon de stapjes online en als huurder ben je correct verzekerd. Er komen geen instap- of abonnementskosten bij kijken, wat een groot voordeel is voor mensen die elektrisch rijden gewoon eens willen testen of nog niet zeker zijn of autodelen wel iets voor hen is. Toch merken we wel dat autodelen in België nog een lange weg te gaan heeft: er zitten nog niet zo veel aanbieders uit Leuven op het platform. Cambio is hier heel populair, maar daarmee kan je je eigen wagen niet delen."

Nele: "Voordat we in het Testrijdersproject stapten deden we zelf nog niet aan autodelen. Nu leasen we onze elektrische Nissan LEAF gedurende 3 jaar en gaan we hem zo veel mogelijk proberen te delen. Daarna gaan we er waarschijnlijk wel mee verder, maar dan misschien als gebruiker in plaats van aanbieder. We hebben de microbe helemaal te pakken."

Ruben: "Ik doe zelf alles met de fiets, dus voor die zeldzame keren dat ik een auto nodig heb, is het echt de ideale oplossing."

Lopen jullie nog ergens tegenaan?

Nele: "Ik ben erg blij dat we met elektrisch autodelen begonnen zijn via het project Testrijders. Zo krijgen we veel meer ondersteuning en die hulp is al een paar keer goed van pas gekomen."

Ruben: "Ja, je merkt bijvoorbeeld dat de wagenverkopers en installateurs van laadpalen zelf nog niet allemaal mee zijn. Hier en daar krijg je wel eens verkeerde of soms te weinig informatie. Maar dat probleem lost zich vanzelf op naarmate er meer mensen elektrisch gaan rijden, natuurlijk."

Hoe reageert jullie omgeving op jullie ambassadeursrol?

Nele: "Iedereen die we vertellen over Testrijders is meteen supergeïnteresseerd. Ik krijg van vrienden en kennissen ook steeds artikels over elektrisch rijden toegestuurd. Wij zijn hier hét aanspreekpunt geworden als het gaat om elektrisch rijden. Je merkt ook dat het een heel actueel thema is: veel mensen vinden het leuk om erover te praten en denken erover om de stap te maken. Vorige week was ik bij een vriendin thuis die erover begon en nu twijfelt haar moeder er zelfs al over om er eentje aan te schaffen."

"Laatst ging ik met mijn opa uit eten. Hij is 90 jaar oud. Zelf had hij eens met een elektrische auto gereden: vorig jaar toen hij een vervangwagen nodig had. Hij moedigde ons project aan en was echt fier op onze inzet. (glundert) Maar het deelsysteem zag hij niet zo zitten: hij is natuurlijk van een heel andere generatie. Ik ga binnenkort trouwens zeker een proefritje met hem maken."

Plannen jullie deze zomer een trip met de elektrische wagen?

Nele: "Jazeker, een weekendje naar zee, al hebben we het heel goed moeten plannen. Tot daar geraken is geen probleem, maar een laadpaal vinden ter plaatse bleek een ander paar mouwen."

Ruben: "Aan zee zijn de laadpalen schaars: enkel op commerciële parkings en slechts 2 in Knokke. Tijd voor uitbreiding! Daarnaast gaan we ook een weekend naar Amsterdam. We zullen onderweg een tussenstop moeten doen, maar in Amsterdam zelf zijn er heel veel laadpunten. Verre bestemmingen hebben we nog niet meteen op de agenda staan."

Als we meer autodelen zijn er minder parkeerplaatsen nodig. Hoe zouden jullie de vrijgekomen ruimte invullen?

Nele: "Ik ben wel fan van bredere voetpaden. En extra bankjes, zodat we weer meer op straat kunnen zitten en contact hebben met de buren. Meer groen is zeker ook welkom."

Ruben: "Fietsenstallingen! Graag veel meer fietsenstallingen. Zeker in Leuven, een echte fietsstad. En naar analogie van andere pas aangelegde straten, zoals de Riddersstraat, mogen er meer fietsstraten komen. Elektrische auto of niet: voor mij blijft mijn fiets mijn belangrijkste vervoersmiddel."

Wil je de elektrische Nissan LEAF van Nele & Ruben uitproberen? Surf dan naar www.testrijders.be/nele-ruben.

Testrijders is een proefproject van Bond Beter Leefmilieu en Autodelen.net, met de financiële steun van de provincie Vlaams-Brabant en het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid. Het wordt mee mogelijk gemaakt door de volgende partners: Nissan, ALD Automotive, CarAmigo en Blue Corner.