Terugblik op een succesvolle stadscamping

Terugblik op een succesvolle stadscamping

Natuur
Logo Leuven 2030
Leuven 2030
Door de redactie

Op de grasvelden van de Philipssite ging deze zomer gedurende vier weken Kamping Kontakt door. Kamping Kontakt was een stedelijke pop-upcamping waar iedereen welkom was om te komen overnachten in een eigen of gehuurde tent. Een duurzaam alternatief dus voor een verre vliegreis. Sien van Leuven 2030 blikt samen met Ana Schultze van Kamping Kontakt terug op het bijzondere evenement.


De hele organisatie van Kamping Kontakt lag in de handen van zeven jonge vrijwilligers die zich in hun eigen vakantie engageerden om het evenement in goede banen te leiden. Ondertussen hebben ze zich weer op hun studies of werk gestort, maar Ana zag het toch zitten om tijd vrij te maken voor een gesprek met Sien van Leuven 2030 over het verloop van de camping.

Bewuster op vakantie

'Het oorspronkelijke idee voor Kamping Kontakt kwam van Nele Verduyn. Naast haar job als architect heeft Nele de passie om evenementen te organiseren. Begin dit jaar had ze het idee iets nieuws te organiseren in Leuven dat mensen bewuster met hun vrij tijd zou doen omgaan en het klimaat niet zou belasten. Zo is het idee van de stadscamping gegroeid.'

Nele stelde een projectteam samen van mensen met de drive om bij te dragen aan de Leuvense samenleving. 'Vóór Kamping Kontakt kenden we elkaar nog niet allemaal, maar intussen zijn we een hechte groep gepassioneerde vrijwilligers.'

Het Kamping Kontakt-team: Nele Verduyn (oprichtster en coördinator), Ana Schultze (communicatieverantwoordelijke), Jannes Hellemans (bar), Thomas Roosen (onthaal), Jasmien Beullens (partners), Ode Van Ussel (evenementen) en Danny Claes (logistiek)

Iedereen welkom

Op Kamping Kontakt was iedereen welkom, ongeacht leeftijd of achtergrond: kinderen, studenten, ouderen en zelfs toevallige voorbijgangers. 'Om Kamping Kontakt toegankelijker te maken voor wie minder te besteden heeft, werkten we samen met de UitPAS. Wie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming kon voor een symbolisch bedrag blijven slapen. Dat heeft gewerkt. Op ons aanbod zijn families ingegaan die dankbaar waren dat ze op die manier toch op vakantie konden, ook al was dat in eigen stad.'

Zo laag mogelijke impact

Dichtbij op vakantie gaan is omwille van de lagere CO₂-uitstoot al een duurzame keuze, maar daarnaast heeft het Kamping-Kontaktteam geprobeerd de impact van hun evenement zo veel mogelijk te beperken.

'Eerst en vooral hebben we zo weinig mogelijk materialen nieuw aangekocht. Het is immers niet duurzaam nieuwe materialen aan te kopen om maar één keer te gebruiken. Ons logistiek materiaal hebben we zo veel mogelijk gehuurd. De bar hebben we volledig uit oude verkiezingspanelen opgebouwd. Ook de douches hebben we zelf uit hergebruikte materialen gebouwd.'

We werkten voor de sappen en bieren die we verkochten samen met lokale drankenproducenten, om de impact zo laag mogelijk te houden.

Ana Schultze

'Daarnaast werkten we voor de sappen en bieren die we verkochten samen met lokale drankenproducenten, om de impact zo laag mogelijk te houden. We kozen er ook voor composttoiletten te huren. Dat kostte iets meer dan chemische toiletcabines, maar zagen we ook als een investering in de duurzame ideeën waarin we geloven.'

Groot succes

Sien hoorde deze zomer verschillende enthousiaste verhalen over Kamping Kontakt. Maar is het team zelf ook tevreden over het verloop van de camping? 'Absoluut! Er zijn meer mensen naar Kamping Kontakt gekomen dan we hadden durven hopen. Het was een intense periode: we hebben hard gewerkt, maar ook hard genoten.'

'We hebben een divers publiek kunnen aantrekken dankzij het brede aanbod van activiteiten op de camping: workshops, fietstochten en wandelingen, eten, yoga, muziek, sport, gezelschapsspelen en verschillende interessante gastsprekers over duurzame thema's. Er zijn zowel mensen uit de buurt komen overnachten, als mensen van verder weg. Zo logeerde er op de camping zelfs een Nederlands gezin op doortocht. Omdat we bewust hebben ingezet op de communicatie over Kamping Kontakt wisten de mensen ons echt te vinden.'

Als we voor een boodschap naar het centrum moesten, merkten we meteen hoe beknellend de hitte werd

Ana Schultze

Weg van de hitte in de stad

Momenteel loopt in Leuven een onderzoek naar het hitte-eilandeffect en de invloed van groen op de hitte in de stad. Dat maakt Sien extra geïnteresseerd in de hittegolf tijdens Kamping Kontakt. En inderdaad, Leuvenaars ontvluchtten de hitte in de stad door naar de groene omgeving van Kamping Kontakt te komen.

'Veel mensen kwamen expres naar de camping omdat het bij hen thuis veel te warm was om te slapen. In een tentje op een grasveld met bomen was het sowieso veel koeler dan in een opgewarmd appartement. Als we voor een boodschap naar het centrum moesten, merkten we meteen hoe beknellend de hitte werd.'

Vervolg

Ana en de rest van het team denken er voorzichtig aan het evenement nog eens te herhalen. '100% van de kampeerders die onze enquête invulden, heeft geantwoord dat ze graag nog eens zouden terugkomen.' Een indrukwekkend resultaat. 'We willen dus graag bekijken hoe ons idee kan evolueren en groeien. Daarom gaan we nu als team het starterstraject bij BAAS volgen. Hopelijk kunnen we zo op nieuwe ideeën komen en ons evenement meer professionaliseren.'

In elk geval heeft het gedreven topteam van Kamping Kontakt de Leuvenaars deze zomer alvast laten zien hoe leuk en comfortabel een duurzame vakantie in eigen stad kan zijn.